Ocenianie ucznia jest niezbędnym, a jednocześnie najtrudniejszym zadaniem dla nauczyciela. Sprawdzanie, czy uczniowie opanowali założone umiejętności wiąże się bezpośrednio z planowaniem dalszych treści kształcenia. Systematyczna kontrola i ocena mobilizuje uczniów do pracy, a jednocześnie umożliwia wczesne wykrycie luk i braków w wiadomościach i umiejętnościach, a co za tym idzie szybkie ich usunięcie.
Sprawdzanie osiągnięć uczniów powinno odbywać się w różnorodnej formie.
Ocenianie ma na celu informowanie ucznia i jego rodziców (opiekunów) o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie. Motywuje ucznia do dalszej pracy i jednocześnie umożliwia udzielenie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
Po zakończeniu nauki matematyki w gimnazjum zakładamy, że uczeń powinien posiąść określone umiejętności i wiadomości. Rzetelna i obiektywna ocena umożliwia uczniowi osiągnięcie wszystkich wiadomości i umiejętności.
(...)
Wiesława Pazdyga Publiczne Gimnazjum w Łochowie |